Tvekan

Nu har jag varit och rotat bland gamla skolsaker igen och jag hittade en liten grejj jag har skrivit om tvekan. Tvekan är en jobbig sak och svår att sätta ord på...

En gång när jag tvekade...


...var en kall och regning oktobereftermiddag. Solen gick knappt att skymta för de tunga grå dimmolnen som sakta rullade över gatorna i den lilla staden. Luften var rå och kall och sjön låg kav lugn, grå av spegelbilden från himlen. I en skola i utkanten av ett industriområde hade en teknik-trea precis slutat sin svenskalektion och bara en lektion kvarstod innan de var fria från helvetet. De enda två tjejerna i klassen, jag och Johanna, gick tillsammans mot skåpen för att byta böcker och fortsatte sedan i sakta mak mot studielandskapet.

-Vi tar sofforna va? sa Johanna. Jag nickade jakande och styrde stegen mot de fläckiga smutsblå sofforna som så många gånger förr. I ögonvrån kunde jag ana skymten av Godisautomaten. Min blick sögs ofrivilligt mot den och hjärnan började frenetiskt arbeta.


I det ögonblicket började min tvekan. Hur skulle jag göra? Det var ett riktigt svårt beslut att fatta, eftersom det fanns så många faktorer som påverkade. Jag började väga fördelar och nackdelar mot varandra, och nu i efterhand kan jag tycka att jag kanske var lite schizofren. Ungefär såhär tänkte jag:

Åh, godis, socker, gott! Nej, nej, nej. Det är faktiskt onyttigt. Men väldigt väldigt gott. Ja, men det är inte bra att äta för mycket socker, man kan faktiskt bli beroende. Nejdå, inte om det bara är en gång, en gång är ingen gång, eller hur? Men tänk på miljön då, den blir förorenad bara för att alla i-länder ska svulla över i onyttig överkonsumtion. Choklad. Choklad. Choklad. Du blir tjock. Men jag ska faktiskt träna sen. Tjockis! Jag har faktiskt inte ätit något onyttigt på.. hm.. Du äter alldeles för mycket socker. .. en hel dag. Jag förtjänar det här, en hel dag i skolan tar på krafterna. Det är bara en lektion kvar, det klarar du. Nej, måste ha socker nu!! Jag förtjänar det här. Jag ska träna sen.

Det är som att ha en ängel och en djävul på vardera axeln som försöker övertala en om vad som är rätt och fel. Fast i det här fallet är det en kombinerad skolsköterska/hemkunskapslärare på ena axeln och min inre godisgris på den andra, fast inte en söt minigris utan snarare ett fult fett svin med djävulshorn i pannan (och små svarta tufsiga vingar).

-Hm, Godisautomaten ser väldigt inbjudande ut, sa jag. Man kanske skulle ta och köpa en godisbit...

-Åh, får jag smaka en liten bit? frågade Johanna. Det avgjorde det hela, för nu skulle jag ju inte vara ensam om att synda, så jag svarade lättad:

-Självklart! Vi reste oss upp och gick mot Godisautomaten. Den tornade hotfullt upp sig mot oss ju närmare vi kom och kastade avlånga skuggor över våra ansikten.


-Vilken ska du ha? frågade Johanna. När hon sa det började jag tveka igen. Vilken fanns det mest godis i, vilken var billigast, vilken gillade jag bäst? Det finns ca 10 stycken olika slags choklad-godisar i en sådan automat, så du kan förstå vilket kval jag var i. Snabbt sorterade jag ut de tre jag tycker bäst om av dom som fanns; Geisha, Twix och Kexchoklad. För att göra saken ännu värre än den redan var började lektionen, så jag var tvungen att bestämma mig på en gång. I detta ögonblick kändes det som min mage åkte bergochdalbana, upp och ner. Jag var tvungen att välja, så snabbt valde jag bort kexchokladen eftersom den smular. Nu hade jag två stycken kvar och tiden höll på att rinna ut. Geisha eller Twix, Geisha eller Twix, Geisha eller Twix? Aaaaahh! För att underlätta tänkta jag ta den som var billigast eftersom jag är väldigt snål av mig, men ve och fasa! De kostade lika mycket! Snabbt som attan tryckte jag in nummer 37 på displayen och en Geisha ploppade ut med ett pip. När jag gick därifrån kände jag riktigt hur Twixen glodde mig elakt i nacken som om den försökte få mig att känna dåligt samvete över mitt dåliga val. Men jag ignorerade den och gick vidare in i klassrummet.


Vad var det då som fick mig att välja Geishan? Som jag nämnde förut så är jag väldigt snål och den snålheten avgjorde mitt val. Det pinar mig att erkänna detta, men jag valde Geisha eftersom det är fem chokladbitar i den. Jag och Johanna är två personer och eftersom jag köpte godisen skulle jag alltså få tre bitar och hon två. I Twixen är det bara två bitar, så då skulle vi ha delat lika. Mycket av tvekan när jag valde mellan Geishan och Twixen gällde det här med min snålhet. Och i efterhand fick jag dåligt samvete... 

Jag ska sluta vara så självisk. Jag lovar... tror jag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0